1/9-4/9

 
Söndag-onsdag
 
I söndags tog vi det lugnt hemma. Jag putsade lite fönster (så mycket jag hann göra) och chrille fixade lite ute i trädgården. Vi har äntligen börjat med våra stenar runt husgrunden. 
 
I måndags var det dags för bvc besök igen. Vi vägde och mätte hennes huvud men inte längden då hon trodde hon inte växt så mycket där. Frågade även om hennes magmedicin (lactulos) som hon få men spottar ut om det fanns något annat hon kunde få. Det fanns det, en ersättning på apoteket som innehåller mera lactulos än vanligt. Skulle börja md ett mål om dagen av den och se om det hjälpte annars öka till 2 mål.   
 
Liv har inte direkt velat äta så bra dem två sista dygnen ich spytt upp maten igen vissa ggr, säkert för slem i halsen. Tog upp detta  med sköterskan och hon tyckte även Liv lät mycket sämre i hennes andning. Hon sa att hon ville ringa in till sjukhuset och höra om dem tyckte att vi skulle komma in så dem fick lyssna på hennes lungor då hon tyckte dem lät tätare idag än förra veckan. Det tyckte dem att vi skulle göra, så hon fick en akutremiss dit. 
 
Vi åkte in på akuten och dem lyssnade på hennes lungor, tog ekg, vägde igen och sen skulle dem ta prover. Eftersom hon alltid har varit svårstucken och sköterskan gav förslaget att sticka  i fingret (aldrig gjort innan) tyckte ja det lät som ett bra förslag. Hon stack och Liv tyckte inte om det, jag försökte trösta med nappen och socker, men hon ville inte ta nappen och skrek, skrek och skrek. 
 
Hon började hosta och kikna för att hon skrek så mycket och fick inte upp slemmet ur halsen och hon blev alldeles blå. Vi satte upp henne och förökte hjälpa henne och hosta upp det och gav henne syrgas. Sköterskan larmade på personal ifall det behövdes, men efter lite syrgas mådde hon bra igen. Hon hann få blod till ett prov och de var crp:n alltså för och kolla m hon har hög sänka. Det var blod överallt på henne, mig och syrgasmasken hon hade haft. 
 
Efter detta beslutade dem sig för att lägga in henne för övervakning under natten och se hur hon syresätter sig och så. Vi fick ett rum på avd 25. Jag ringde chrille och berättade hur läget var. Han skulle komma in sen på kvällen med lite nödvändigheter. Jag fick ringa morfar och berätta att jag inte kom och hämtade Elise. Chrille skulle ringa och prata med han sen och komma överens om hur dem skulle göra. 
 
Dem tog nya prover igen sen efter ett tag. Hb, rs och istat. Hb= blodvärde var bra 118, istat= lite olika saker dem tittar på i blodet men alla värden där var bra och  rs skulle vi få svar om senare. Pga att Liv ev har rs får jag inte gå ut och hämta mat och träffa andra inlagda, så jag är lite isolerad här på rummet och får be sköterskorna om allt i matväg. Sänkan var förresten också bra. 
 
Morfar Rolf och chrille kom överens om att Elise fick stanna hos han en natt till. På kvällen när chrille var här kom läkaren in och tittade på Liv och chrille frågade om det inte fanns något slemlösande man kunde ge Liv för att få bort de hon försöker hosta upp. Det fanns det men dem gav de oftast till dem med rs och de visste vi ju inte än om hon hade. Efter ett tag kom läkaren in igen och berättade att dem beslutat att hon skulle få de ändå och se om de hjälpte henne. 
 
Det var en slags inhalator medicin som hon skulle få var tredje timme. Märkte med en gång en förbättring av hennes andning efter första dosen. Under kvällen och lite under natten fick dem/jag ge henne lite syrgas då och då, då hon sjönk lite i sin syresättning. Hon lite bättre under kvällen och natten och spydde en gång av hostan.
 
Tisdag
 
I morse åt hon bra men strax efter så spydde hon och fick upp medicin och allt, inget roligt alls det. Försökt därefter ge henne igen efter ett tag men hon ville  inte, fast hon verkade hungrig. Jag böjade misstänka att det var hennes mage som störde henne då hon försökte ta i lite. Ringde på en sköterska och sa att jag misstänkte att hon var förstoppad igen och frågade om vi kunde ta en tarmsond på henne och se. Hon gick och hämtade en. Efter lite lirkande så kom det ut och jag hade haft rätt igen, va igenpluggat längst ut. Säkert därför hon inte ville äta och spydde. 
 
Började med ett mål av den nya ersättningen idag och hoppas de hjälper. Kunde ta några dagar innan man märkte skillnad. Dem rondade på morgonen och tyckte det fortfarande inte lät bra i hennes lungor. Tyckte att vi skulle stanna en natt till och se hur det var imon.
 
Efter lunchen kom en sköterska in och sa att vi skulle till hjärtläkaren  med en gång. Hon hade inte kunnat säga till tidigare då hon varit upptagen. Dem ville passa på och titta på henne då båda hjärtläkarna var på plats och Liv ändå låg inne. Dem tittade på henne och alla hennes problem hon har med hjärtat hade förvärrats. 
 
Hjärtläkaren som tittat på henne senast sa att han sa inget förra gången då han tänkte att förkylningen påverkade henne och nu va det värre än då. Det svåra är att man inte vet om det är förkylningen i lungorna som påverkar hjärtat eller tvärtom, att hjärtproblemen påverkar lungorna. Dem sa att dem ville diskutera med dem i Lund och därefter ev bestämma att dem ska titta på henne i verkligheten och ev bestämma operation för hennes hål. Så då blir det ev en resa ner dit inom en månad och sen en resa igen senare ev. Inget roligt det, men de är för hennes bästa. 
 
I och med kollen nu behövde vi inte komma på koll den 11 sep utan skulle komma igen i slutet på månaden. Hon skulle även börja med den urindrivande medicinen igen som lite förebyggande. På eftermiddagen kom läkaren in igen och lyssnade på henne. Han tyckte de inte lät bättre och frågade vad jag tyckte. Jag tyckte att det bara hade blivit bättre efter första dosen sen varit likadant hela tiden. 
 
Vi skulle låta natten gå och se hur det var imon. Var hemma en runda på eftermiddagen och hämtade lite saker så jag klarar mig några dagar ifall det blir flera. På kvällen kom dem in och sa att dem hade fått provsvar om rs och det hade hon inte. Skönt det, för då fick jag ut och röra mig och kunde hämta min mat själv och så. 
 
Onsdag/idag
 
Natten har gått bra, hennes rossliga hals låter inte bättre än, får se vad läkaren säger sen. Vägde henne idag igen och hon hade gått ner till 5330gr säkert för att vi tömde tarmen på henne igår. Strax efter jag ätit min frukost kom läkaren in och tittade på Liv. Dem tyckte de lät fortfarande och att hon hade djupa indragningar när hon andades. Dem tyckte att vi skulle testa en annan inhalator medicin och se om de hjälpte. 
 
En stund efter dem hade gått hostade/harklade hon till och blev jätte tyst. Rosslet var helt plötsligt borta och  hon andades mycket lugnare och jag tänkte, va hände?! Sköterskan kom in med de nya medicinen och hörde detsamma och vatt lika förvånad som jag. 
 
Hon började med den nya medicinen och nu när jag skriver detta har hon fortfarande inte varit rosslig alls. Läkaren kom in på eftermiddagen och jag berättade vad som hänt. Hon sa att de säkert va något som låg i halsen som dem hörde som hon sedan fick upp då. Nu tyckte hon de lät jättebra. 
 
Förhoppningsvis kanske de blir hemgång imon då....hoppas! Just det, dem tog lite nya prover idag med. Har inte fått något svar om dem var bra eller så. Får försöka och komma ihåg och fråga imon, men antagligen är dem bra då jag tror dem skulle berätta om något va dåligt.

Kommentarer
Postat av: Emma Mamma till Eddie & Wilton

Den första medicinen var nog den Wilton fick när han hade RS dom kom in medans jag sov och gav han den minns jag bara ..
Inte kul och höra om operationen men det kommer gå bra gumman allt för lilla Livs bästa ..

Tänker på er och hoppas medicinen hjälper nu så ni hinner vara hemma lite innan nästa sjukhusbesök

2013-09-04 @ 21:13:32
URL: http://eddiesmammaemma.blogg.se
Postat av: Therese Adén

Usch inget kul att läsa att hon är så dålig, men skäönt att rasslet försvann iaf.. får hoppas det håller sig så och att ni får komma hem snart! Styrke-kramar till er!

2013-09-04 @ 22:11:55
URL: http://tuccit.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0