Tisdag-söndag 22/10-27/10

 
Tisdag-söndag
 
Idag var vi på sjukhusbesök igen. Det var dags för vanlig kntroll och ultraljyd på hjärtat. Kontrollen gick bra, hade gått upp till 5705 gr, var 63cm lång och huvudet 39 cm. 35 gr plus i vikt vilket kanske är lite, lite. Men vi får tänka på att hon precis hade bajsat innan och inte ätit något därefter, så hennes mage var helt tom. Får se hur det är med vikten näst gång, förhoppningsvis bättre. 
 
Hennes syresättning var bra den med. Skulle öka oljan i maten lite, med och se om det hjälper till med viktökningen. Sen som både hon och läkaren sa är hon väldigt aktiv så då är det inte konstigt att hon inte går upp så mycket då hon gör av med mycket energi. 
 
Hjärtkontrollen gick bra den med. Det enda han kunde påpeka var att ena hjärtsidan som egentligen ska vara mindre än de andra, fortfarande var större än den andra. Därav är det viktigt med operationen då dem hoppas det ska göra den sidan mindre, alltså minska trycket på den sidan. 
 
Han ville fortsätta att ha lite koll innan operationen blir av så de inte blir större. Därav skukle vi ses igen om några veckor. Han tyckte även att vi skulle komma på ytterligare en kontroll hos sköterskan näst nästa vecka för och kolla hur de går med vikten och så. Fick även ett extra läkarintyg av honom att skicka till försäkringskassan och hoppas att det hjälper oss att få vårdbidrag. 
 
Frågade sköterskan om de var okej att testa matburk till Liv i och med hur de gick med vällingen. Hon sa att det var okej och om hon skulle bli hård i magen igen skulle vi fortsätta i några dagar till och se om det stabiliserade sig. Hon trodde det hade blivit bra med vällingen ev om vi hade väntat några dagar till. 
 
Ska testa imon med lite mat, nu när hon är frisk från förkylningen och så. På eftermiddagen pratade jag med Elise lite om hon skulle testa och vara utan blöja på dagis imon, då några av hennes nära kompisar är blöjfria. Jag försökte prata om att dem var det och att hon var ju också en stor flicka nu som dem och hon gick med på det. Men vi får väl se först imon hur det går, om hon går med på det. 
 
Onsdag
 
Idag var chrille hemma då vi skulle till psykologen på morgonen. Jag klädde på Elise på morgonen och tänka sig va, hon gick faktist med på att ha trosor på sig till dagis. Blev nästan chockad av att det funkade med vårt samtal igår. 
 
Det gick bra hos psykologen, va skönt och få prata av sig lite. I och med att det var enligt uppföljningen att man skulle detta följde Chrille med. Får se sen när jag känner för det igen, då skulle jag höra av mig. Chrille kände att han inte behöver det mera iallafall. Men då jag än så länge är ganska låst här hemma kan det vara skönt och komma bort ch prata med någon då jag känner att jag behöver det. 
 
Idag testade jag och mata liv med burkmat. Det gick väl sådär, testade med kalops men det verkade hon inte tycka om då hon klöckte upp det efter ett tag. Eller så var det för det inte var någon pure i maten då hon får de i gröten;). Får testa med någon annan mat imon och kanske kör lite pure på skeden med. Vet att vi körde det tricket på Elise när hon var liten och vägrade äta maten. 
 
På eftermiddagen kom farmor hit och skulle hjälpa Chrille med flickorna då jag skulle iväg på fackmöte med jobbet. Var skönt och komma iväg lite och träffa lite andra människor. Kul och få lite uppdatering med vad som hänt på jobbet och så. 
 
När jag hämtade Elise på dagis på eftermiddagen var hon fortfarande blöjfri och de hade gått jättebra, hade bara hänt en olycka på morgonen precis efter hon kommit nästan. Ska tänka på de imon och be henne gå på pottan innan vi åker om hon går med på att vara blöjfri imon med. 
 
Torsdag
 
Elise gick med på att vara blöjfri idag med :) och idag gick hon på pottan innan vi åkte. Hon klarade dagen bra idag med, bara en olycka igen. Det tycker jag är jättebra jobbat då det lätt hade kunnat vara flera olyckor. 
 
Idag testade Liv och jag med mat igen och idag blev de spagetti och köttefärssås. Det gick jättebra med pure tricket och hon å hel en tredjedel matburk ungefär:). 
 
Idag tog jag mig tid och gick ut en runda med Liv. Den första på ganska länge då jag innan inte haft en hel timme över. Det var riktigt skönt och gå min gamla vanliga runda. Hoppas morfar och jag kan komma iväg en runda imon med. Tyvärr har ju Liv börjat bli lite snorig nu igen stackarn hoppas förkylningen håller sig på det stadiet och inte blir mer än så. 
 
Fredag
 
Idag kom morfar på besök, då jag bett om lite avlastning här hemma idag, med Elise och så. Vi kom iväg på en promenad efter Liv ätit hennes frukostgröt. Gick iväg till kolbodabaden så Elise fick leka lite vid lekplatserna där. Det tyckte hon var jätteroligt. 
 
Vågade till och med åka den stora rutschekanan där som  jag inte trodde att hon vågade. Skulle inte förvåna mig om morfar har ont imon så som han klättrade och försökte hjälpa Elise. Elise körde blöjfritt här hemma idag och inte någon olycka alls. Räddade en att hända precis på sekunden. Vår lilla tjej börjar bli stor! :). 
 
Liv åt spagetti och köttfärssåsen idag med och det gick bra idag med så roligt :). Tyvärr hann jag inte göra så mycket saker jag ville idag då jag fick jobbig huvudvärk på eftermiddgen så jag mådde illa. Morfar tog hand om Elise medans jag försökte passa på och vila och sova bort det medan Liv sov men det hjälpte inte. 
 
Fick kämpa emot illamåendet då jag var tvungen och mata Liv efter ett tag och hoppades att Chrille skulle komma hem strax. När chrille kom hem tog han över och jag la mg och vilade ett tag igen. 
 
Huvudvärken gick över sen på kvällen efter två panoil och några timmar. Morfar misstänker att jag ev har migrän, får väl införskaffa receptfria tabletter mot de och se om det hjälper bättre än panodil nästa gång jag får det. Har ju haft liknande huvudvärk förut, även flimmer framför ögonen och sen huvudvärk på det. Vilket också kan vara tecken på migrän. 
 
Liv bajsade ikväll/natt och en ganka hård klump. Får se om det kommer mera snart igen då de säkert inte var allt. 
 
Lördag
 
Idag var iväg en runda på stan för lite inhandling på modehuset. Det resulterade i lite smink till mig, ett par vinterskor till Chrille och Elise fick några trosor och ett skärp. Hon har ju egentligen ett skärp men det glömdes på dagis i tisdags kom jag på idag då hon behövde det. 
 
Sen så trycker spännet lätt in i magen på henne då de är format som ett katthuvud, men det nya är slätt istället. Får se om vi hitta skärpet på dagis på tisdag. Blev lite tårtätande med då dem bjöd på tårta i och med bröstcancer-evangemang. Elise fick en ballong med som hon blev glad för. Idag fick Elise ha på sig blöja då vi var iväg och så.
 
I eftermiddag var det bajsningsdags igen och efter lite tryckande trodde jag Liv var färdig. Men när jag öppnade blöjan på skötbordet såg jag att hon inte var det. Det var hårt igen och hon hade inte fått ut allt så jag hjälpte henne med hjälp av olja och temperaturmätaren igen. Till sist så lossnade det. Får avvakta och se nu nästa gång igen då hon ska bajsa och se hur det ser ut då och hoppas att de är bättre. Ska även tänka på och ge lite mer vatten vid matningarna, då det kan hjälpa också. 
 
Söndag
 
Idag ha vi tagit det lugnt hemma. Umgåtts som familj och varit ute lite. Chrille har även städat lite på förmiddagen då jag tog hand om tjejerna. Liv verkar vara lite hängig idag och även inatt då hon sovit mycket idag och ätit lite inatt. Hoppas hon är/verk piggare imon. 
 
Feber har hon inte iallafall men hon har fått lite hosta nu med. Kanske har hon ont i halsen?! Vi får avvakta och se, ska till bvc på tisdag, får se vad sköterskan säger då om de hela om jag inte kontaktar barnmot. innan dess. Idag har Elise också haft blöja då hon inte ville ha trosor på sig.

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0