Onsdag-lördag 9/10-12/10

 
Onsdag-lördag
 
Jaha då var det helg igen... 
 
I tisdags kväll började Liv och hosta så hon spydde upp det hon åt. Fick inte i henne mycket alls under natten. På onsdags morgonen efter jag lämnat Elise på dagis försökte jag ytterligare en gång, men lönlöst. Ringde in till sjukhuset och hörde mig för om det kunde vara risk för inläggning då vi ändå skulle in dit senare på dagen. 
 
Sköterskan jag pratade med sa att det kunde  vara en risk för det och sa att det var kanske bäst för mig och packa lite för att slippa åka hem och sen in igen.  Hon skulle även se till att vi träffade en läkare när vi skulle dit som kunde kolla på Liv. Hon tyckte jag skulle försöka mata Liv strax igen, då det brukar funka att mata lite men oftare. 
 
En stund efter vi lagt på tänkte jag att jag testar och matar med gröt och se om hon behåller det bättre. Det gick bättre, kom upp lite grann men inte lika mycke som när hon åt ersättning. Nu kände jag mig lite lugnare och säkrare på att vi nog kom hem igen men för säkerhets skull så packade jag. 
 
Innan vi åkte på kontrollen på sjukhuset åkte jag och hämtade korten, äntligen. Dem var jättefina, alla var bra förutom ett eller vå. Nu dröjer de inte länge förän vi kommer i tidningen. På sjukhuset kollades vikt och längd som vanligt. Hon vägde 5630 gr, 62 cm lång ch huvudet 38,4. Kollade även syresättningen och den var bra. 
 
Sköterskan berättade att dem även skulle ta prover inför operationen då dem ändå ville ta blodprover pga förkylningen för och se att det inte är någon infektion av något slag. Läkaren kom in och tittade på Liv. Både han och sköterskan tyckte att hon såg fin och jättepigg ut. 
 
Läkaren lyssnade även på Livs andning och tyckte det lät fint. Han tyckte vi inte behövde oroa oss och det var helt okej att hon bara gått upp 50 gr på två veckor pga förkylningen. Det kunde ju varit värre som han sa, att hon legat på minussidan. Vi skulle komma dit igen om två veckor för ul på hjärtat en extra gång innan operationen. Detta samma vecka som vi skulle till bvc. Vi skulle avboka den tiden och boka en ny tid dit nästa vecka istället. 
 
Vi slapp att bli inlagda och det var ingen infektion. Vi fick tips om ett förtjockningsmedel att ha i ersättningen så hon behåller det bättre. Testade det på kvällen sen och de funkade. Körde med det under natten och någon gång på morgonen. Sen behövde vi inte det mera då hon slutat hosta, vilket var skönt. Elise hade ju en sådan riktigt jobbig hosta. Hoppas den håller sig borta. 
 
På torsdagen tog chrille Elise till dagis på morgonen så jag fick lite avlastning hemma och kunde se hur det gick med Liv under dagen. Se om hostan och de lagt sig så hon inte spydde ner både mig och henne flera ggr, som dagen innan. Men det var lugnt så jag hämtade Elise sen på eftermiddagen. 
 
Tyvärr blev det ingen prematurträff, då man inte får komma dit sjuka. Hoppas vi kan gå nästa vecka iallafall då det är sista gången. Idag fyllde även mormor år. Grattis! 
 
På fredagen var det inget dagis för Elise del, då det är så när hon går 15 h i veckan. Hemma, gick vi ut en runda under dagen och lekte lite i sandlådan medan Liv sov i vagnen. Sen när vi gick in, bakade vi en sockerkaka. Det tyckte Elise var roligt. 
 
Ringde bvc och ändrade tiden med till tisdag nästa vecka. Tänkte att Liv skulle öva på och sitta lite idag då det var ett tag sen sist. Det märktes att det var det då hon satt bättre än innan. Nu kan hon sitta någon sekund själv innan hon trillar bakåt. Det dröjer nog inte länge förän hon kan det med. 
 
Jo glömde ju skriva förra veckan att jag fick hem min prematurdocka. Den var jättefin och helt overkligt känndes det att se den. Tänk att min lilla flicka har varit så liten. Men ångrar att jag tog hennes verkliga vikt då den kändes väldigt tung, samtidigt som det känns mer som rätt ha den riktiga vikten. Svårt beslut men gjort är gjort.
 
Idag har vi varit iväg och handlat, elise och jag. Sen åkte hon iväg med pappa till farfar då han skulle klippas.  Därefter var det hem för lite mat och sen vidare till mormor och morfar, då mormor fyllde år i torsdags. Vi fick lite våfflor och tårta hos dem. Elise var verkligen glad i våfflorna :). Mormor blev glad för orkideen hon fick av oss. Elise stupade i bilen på väg hem, blev ju ganska sent. 

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0