Onsdag 6/11-torsdag 14/11

 
Onsdag 6/11
 
Idag var vi på sjukhuset igen för influensasprutan och vanlig kontroll. Sprutan gick bra och ta. Blev lite ledsen men det gick över snabbt. Fick reda på att hon inte fick ta någon annan spruta på en hel månad och efter den månaden skulle hon ta en till för att få fulla dosen. Efter den sprutan fick hon inte heller ta någon på en månad. Men tror det gick bra och ta rs sprutan om det skulle behövas. 
 
Annars när det gällde operationen om den helt plötligt skulle bli gick det bra om det hände två veckor efter varje spruta. Detta för att dem inte ska bli fundersamma om hon får feber tex vid operation och inte då veta om det beror på sprutan eller annan orsak. 
 
Därefter gick vi iväg för att jag skulle få i mig lite lunch innan den vanliga kontrollen. Kontrollen gick väl okej. Hade hoppas på lite mer positiva svar än vad vi fick. Liv hade ju tyvärr gått ner hela 120gr, så tråkigt :(. Nya vikten var 5690 gr. Men Livs sjuksköterska tyckte vi inte behövde vara oroliga för det, då hon ändrat matvanorna nu och så och bajsat mycket senaste dygnet. 
 
Hon tyckte dock att vi skulle försöka klämma in ett ytterligare mål mat på morgonen innan vi går upp, så hon äter 6 ggr/dygnet. Huvudmåttet var det samma och längden hade ökat till 64cm. Hon bad vår doktor Laura komma in och titta på Livs öra. 
 
Hon kunde tyvärr inte se så mycket som hon ville då det var vax i vägen. Det hon såg däremot såg bra ut men eftersom hon inte såg ända in ville hon inte utesluta att det kanske varit någon öroninflammation. Liv skulle få medicin mot det som hon skulle ta 3 ggr/dygn i 5 dagar. Vi skulle försöka att hålla örat rent men inte mer än precis utanpå. 
 
Sköterskan sa också att det gick bra och börja med välling men att vi skulle tänka på och ge extra mycket päronpure och sådant då vi tar bort det som kanske håller igång hennes mage. Vi skulle dock vänta med det nu till efter medicineringen var klar, då hon kan bli körig i magen av det.
 
Receptet skulle vara klart för att hämtas när vi åkte därifrån. Åkte för att hämta ut det lite snabbt innan vi skulle hämta storasyster tänkte jag, men nej. När jag kommer dit säger dem att dem inte fått något, tänker jaha hon kanske inte har hunnit skriva det än. 
 
Tänker att jag svänger förbi ljungbyholms apotek på vägen till dagis och se om hon hunnit då, men nej inte då heller. Då betämmer jag mig för att ta det imon morgon när jag ska handla lite inför prematurträffen, för då borde det kommit in. 
 
Fick hem brev från försäkringskassan idag med om att dem inte fått in intyget om att vi låg på sjukhus i sept. Jag som hade skickat in det. Ringde in och dem berättar att det inte kommit in något. Ringde sjukhuset så dem skulle fixa ett nytt tills vi kom in där idag. Så nu är de bara och skicka in på nytt igen men denna gången kopierade jag de innan ifall det skulle komma bort igen. 

Torsdag 7/11
 
Idag var det äntligen dags för prematurträffen här hemma. Det var verkligen snabba ryck fram och tillbaka innan jag och Liv var hemma för att ta emot dem. Var ju först och lämnade Elise på dagis sen åkte vi till apoteket. När vi kommer dit får vi reda på att receptet fortfarande inte kommit in. Åker därifrån och köpe frallor och ringer in till sjukhuset för och höra varför det inte kommit något. 
 
Sköterskan jag pratar med kollar upp det i Livs journal. Där finns det en notering och även ett recept skrivet. Hon säger/tycker att jag ska åka tillbaka och be dem kolla igen nu när jag har namnet på medicinen med. Vi åker över tillbaka dit efter jag handlat lite bär och hämtat ut ett paket. 
 
Jag börjar känna att tiden börjar rinna iväg och hoppas att vi hinner hem till dem ska komma. Väl på apoteket igen kollar hon datorn igen och hittar ändå inget recept. Hon ringer in till sjukhuset då sköterskan sa att vi skulle göra det om vi inte hittade något. Efter ett par minuters väntande (som känns som en evighet) och diskuterande i telefon får jag ett svar. 
 
Dem måste vänta på att få tag på laura läkaren för att hon ska trycka på en så enkel sak som en enter-knapp och då är det fixat. Men givetvis var hon inte i närheten och då får inte en sköterska eller någon annan göra det för att det måste vara hon, så himla irriterande när det kan va så enkelt.  Då var det till och köra hem igen utan medicin och hoppas att dem fixar det under dagen. 
 
Vi hann hem en stund innan tio men det var inte långt ifrån. Jag hann mata Liv lite grann och kolla fb om alla kom. Tyvärr hade en familj blivit sjuka. Då vart det vi och två familjer till. Oliver (ca 9 månader) och hans mamma therese och Hugo (ca 11 månader) och hans mamma Liza. 
 
Det var jätte trevligt. Vi hade så himla mycket och prata om. Det tog aldrig slut kändes de som. Tråkigt att inte alla kunde komma men det får vi hoppas att alla kan nästa gång. Var kul och se pojkarna igen var ju ett tag sen sist. Får hoppas vi ses snart igen. Nästa gång skulle vi försöka och vara hos Liza. 
 
La till det där extra målet i morse och det gick bra och äta det. Hon åt lite mindre gröt och lunch efter, annars gick det bra. Ikväll gick det även bra. Är så chockad över att hon äter så mycket ersättning nu sen vi började ge henne mat. Innan åt hon kanske högst 90-100 ml och någon enstaka gång 110-120 ml. Men hon har typ ätit 110-120 ml varje gång. Det har verkligen satt gång hennes aptit, så kul! Får se hur det går inatt om hon vaknar och vill ha något eller sover hela natten. 
 
Fredag 8/11
 
Idag har vi äntligen varit iväg och hämtat livs medicin hela 3 ml ska hon ha 3 ggr om dagen. Det är mycket för en liten tjej. Det gick väl okej och ge henne det men hon tyckte inte om det. Spottade ut ganska mycket dem två gångerna hon fick de idag, hoppas det går bättre imon. 
 
Idag har vi varit i skogen och Elise ville sitta på stenar idag igen och att jag skulle ta kort på henne. Det har även varit mycket syskonmys idag. Härligt och se när dem kan gosa utan att Elise är för hård mot Liv. Har varit många skratt och leende från Liv mot Elise idag. 
 
Idag gick det bättre med maten på förmiddagen och då har Liv även till och med ätit ytterligare ett extra mål inatt då hon vaknade och ville ha det. Det blev jag jätteförvånad över och att hon även åt lika stor mängd som innan. Får se om det är så inatt igen eller om hon sover hela. 
 
Idag fick vi även svar om vårdbidraget och det blev avslag på det. Tråkigt men tyvärr blev det så. Känns skönt att vi ska få pengar från den där fonden för då är dem behövliga. Upptäckte att jag glömt och skriva om det, att vi blev tillfrågade om vi ville få pengar från en fond som donerat pengar till sjukhuset. 
 
Dem tyckte vi var värda det eftersom vi kämpat så med Liv och hennes matning och tiden på sjukhuset och så. Det var jättekul och höra att dem tyckte vi var värda det. :) 
 
Lördag 9/11
 
Idag åkte vi till stan i det dåliga vädret. Vi skulle köpa present till Rikard som fyller år snart, som vi ska till imon. Sen köpte vi lite annat också. När vi kom hem satte chrille igång med däckbyte och Elise och jag badade Liv. Varav det blev ett Elise bad efter. 
 
Örat ser jättefint ut idag, har slutat rinna ur det. Så typiskt att det knappt syns något längre när man äntligen fått medicinen. Har väl gått bättre med den idag iallafall. 
 
Just det, Elise var ju blöjfri när vi var på stan och jag tänkte att hon skulle testa och gå på vanlig toalett. Men nej det gick åt skogen ville absolut inte sitta på toaletten tvingade upp henne men nej hon tvärvägrade att kissa. 
 
Därefter skulle Chrille, även han testa på nästa ställe vi var men hon ville inte där heller. Det slutade med nedkissade kläder och golv i affären. Men vi hade ju ombyte med oss, så det var lätt fixat. Vi har konstaterat en sak och det är att hon måste öva och sitta på toletten både med sådan där sitt hjälp men även utan, annars skulle vi inte kunna åka och handla med henne när hon är blöjfri. Det få bli lite träning här hemma. 
 
Inatt har Liv inte ätit den där extra gången. Däremot vid ca kl. 5 när hon åt, så slukade hon hela flaskan och de har hon aldrig gjort innan. Hon slutar verkligen inte att förvåna en. Jo vi var med i ölandsbladet idag, så hoppas vi kommer i dem andra tidningarna nu i veckan.
 
Söndag 10/11
 
Idag var det dags för kalas för Rikard, Elise och Livs fasters sambo. Jo förresten en grej jag missat och skriva i veckan och som är okej att yttra sig om nu är att Elise och Liv ska få en KUSIN! Faster Carina och Rikard vänta en liten i maj. Så himla roligt, är så glad för deras skull. :) 
 
Hann inte göra så mycket här hemma på förmiddagen innan vi skulle dit. Hämtade farfar Roger med innan vi åkte. Blev kakor, bullar och cheesecake hos dem. Elise åt inte mycket av kakorna och bullarna men desto mer av cheesecaken. Dem var så fina töserna, i klänning båda två. 
 
Carinas mage, var också jättefin. Jag känner en saknad när jag ser den, att jag gick misste om halva graviditeten. Blir lite ledsen när jag tänker på det, men livet går vidare. Ska bli så kul att få följa hennes graviditet och deras resa. 
 
Liv blev matad av farmor idag med. Medicintagningen går det väl sisådär med. Hon tycker inte om den och eftersom hon får den på spruta som hon får en annan medicin med, har hon börjat försöka mota bort sprutan även när hon ska ta den medicinen. Så jobbigt! Men men, förhoppningsvis går det snabbt till onsdag morgon då hon ska få den sista kuren. 
 
Just det, var ju även farsdag idag och Chrille fick ett kort av oss som Elise hade ritat på och sen har jag skrivit på årtalet. Tyvärr hade vi inte köpt någon present denna gång utan han fick Elise så kallade teckning istället. Nästa år är det säkert två som ritat ;). Själv grattade jag min far via telefon och får ge han en present näta gång vi ses istället. 
 
Måndag 11/11
 
Grattis Rikard på din dag! :)
 
Idag ringde jag kyrkan och försökte få tag på prästen som ska hålla i Livs dop. Dem har ju inte ringt oss än och själv känner man att man vill ha mötet inplanerat så man hinner med det. Tyvärr var inte prästen på plats idag så jag skulle ringa imon istället. 
 
Idag har vi varit ute alla tre och lekt lite och försökt räfsa lite löv. Elise försökte hjälpa till så gott hon kunde och tyckte det var roligt. Funderar på och kanske försöka börja träna nu när det har blivit lugnare här hemma. Det enda är att Elise måste ha somnat innan då hon alltid vill att jag ska natta henne. Fast det kanske funkar om jag åker när hon är vaken och att pappa nattar henne när jag är borta, för då har hon inget annat alternativ. Men det som kan gå åt skogen är att då kanske hon håller sig vaken i ren trots tills man själv kommer hem. Vi får se hur det går och hur vi gör.
 
Tisdag 12/11
 
Idag var Liv och jag på bvc, för kontroll. På morgonen hade chrille och jag bollat lite vad vi trodde hon hade gått upp i vikt. Chrille sa först att han trodde hon gått upp över 6 kg och då sa jag tror du verkligen det, då ska hon gått upp över 300 gr på en vecka. Han ändrade sig och chansade på att hon skulle väga 5970 gr och jag chansade på 5890 gr för jag trodde hon inte skulle ha gått upp mer än 200 gr. 
 
Det visade sig sedan att hon chockade både mig och chrille med en rejäl viktuppgång på hela 360 gr. Hennes nya vikt är hela 6050 gr :). Nu kan dem inte klaga på hennes viktuppgång, he he. På längden och huvudet hade det inte hänt något. 
 
Fick tips av sköterskan på hur man skulle kunna locka Elise till att sitta på toa. Får testa de när vi har tid. Hon tyckte även att vi skulle kontakta Lund och höra om dem vet något om när operationen blir eller så. Det är ju jobbigt och gå och inte veta när det blir under en så lång period som 3 månader är. Ska försöka ringa dit imon och höra mig för. 
 
Ringde även morfar idag och bad honom komma förbi på fredag och vara lite barnvakt. Ska baka lite, tänkte jag till dopet, får se om Elise vill hjälpa till eller inte när farfar är här. Ringde prästen idag och vi bestämde att vi skulle ses på onsdag nästa vecka i kyrkan. Han skulle höra med kantorn hur vi skulle göra med sång och så då vi vill ha en speciell person som sjunger. 
 
Nu är det bara imon morgon med , Liv ska ha sin medicin sen ska vi vänta någon dag eller två innan vi ska börja med vällingen. Ska verkligen bli spännande och se hur hennes mage hanterar det denna gången, nu när den har fått vänja sig vid mat.
 
Onsdag 13/11
 
Idag ringde jag sjukhuset i Lund och efter lite ringande kom jag till rätt person till slut. Hon berättade att dem hade haft ett datum satt för Liv men att det kommit in en akutpatient som behövde den tiden. Sen sa hon att hon försöker alltid kontakta personerna det gäller 2-3veckor innan datumet är satt om inte de blir ett återbud. Men eftersom vi bor en bra bit bort försöker hon undvika och ringa oss med kort varsel. 
 
Hon sa sen att hon tänker planera in ett datum för Liv i januari någon gång i och med att Liv mår så pass bra som hon gör. Nu slipper vi gå och vänta och undra när det kommer att ske. Utan nu behöver vi bra vänta på ett samtal i december någon gång som bekräftar vilket datum det ska ske, så skönt. 
 
Ikväll kom jag äntligen iväg på den första riktiga träningen, så skönt och roligt. Tänkte först att jag skulle ta det lite lugnare, men jag körde på i ganska högt tempo ändå som förut när jag tränade innan jag blev gravid. Det var bara på vissa saker jag tog det lugnare.
 
Torsdag 14/11
 
Idag har det gått hela 9 månader sen lillpluttan föddes. Snart fyller hon hela 1 år! Svårt och tänka sig att det skulle gå så bra som det har gjort sen hon föddes. Jag är glad och lycklig för varje sekund, även fast de inte alltid har synts eller känts så. Älskar dig gumman! 
 
Idag har jag äntligen suttit och nästan gjort klart några julklappar på datorn. Det har tagit tid, då man själv inte haft så mycket tid men nu börjar det närma sig slutet. Fattas lite som jag ska fixa i helgen. Annars har Liv och jag handlat idag till bakningen imon. Har tänkt och baka tre olika saker. 
 
Idag blev Elise och jag förvånade när vi kom till dagis och träffade på Rikard, det var vi inte beredda på. Elise var lite blyg och trött och vågade inte hälsa precis. Sen när jag kom oc hämtade henne idag så är det Rikard det första hon frågar efter, när vi kommer ut. He he Gofisen där ;). 
 
Vi har fortfarande inte varit med i tidningarna östran, barran eller kalmarposten. Trodde vi skulle varit med i kalmarposten idag, men nej. Vi får väl se nu i veckan. Får se imon om jag vågar testa och ge Liv välling eller om jag ska vänta ett dygn till.
 
Idag testade jag även att introducera tolettsitts ankan för Elise. Förklarade för henne hur den används och när osv. Visade även att den inte var farlig genom att sätta en docka på den och låtsades att den kissade och bajsade. Hon var inte så intresserad men vi får se om det kommer så småningom.
 

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0