Fredag 15/11-fredag 22/11

Fredag 15/11 Idag kom morfar på besök för att vara lite barnvakt. Var ju dags för storbak idag. Började baka när Elise var ute med morfar, blev som jag trodde att hon ville leka med han istället för att baka med mig.  Först försökte jag göra en kaka men resultatet av den blev inte alls bra. Det var bara att slänga. Sen gick det bättre, bullarna blev bra och en annan kaka blev  helt okej. Försökte mig på den första kakan igen men med ett annat recept. Det gick ju bättre men blev inte 100% nöjd så dem bjuder vi inte på, på söndag.  Elise älskade att ha morfar här hemma som vanligt. Idag fick/hann han till och med att få gosa lite med Liv också. På kvällen när Elise sov, pratade jag och Alicias mamma vid lite och bestämde att dem skulle få leka imon.  Elise kommer att bli superglad över detta imon när hon får reda på det, som hon har längtat :). Lördag 16/11 Idag var vi ute hela familjen på förmiddagen och grejade. Jag och Elise krattade  lite löv emellanåt, när hon inte ville gunga. Liv satt i vagnen och efter ett tag sov hon. Chrille rensade hängrännorna och därefter började han köra upp löven med gräsklipparn.  Vid två tiden åkte Elise och jag till Alicia. Först när hon kom dit var hon lite blyg och Alicia med. Men det släppte ganska snart. Alicas mamma Marlene och jag kunde lämna dem på hennes rum för att gå och dricka lite kaffe.  Hon blev förvånad när jag berättade att jag varit gravid och att Elise fått en lillasyster. Hon hade inte hört något alls om det eller att jag ens varit gravid, visste hon inte. Jag berättade vad som hänt lite kortfattat. Hon fick rysningar när hon fick höra det.  Annars så pratade vi om allt mellan himmel och jord. Vi tyckte båda att det var synd att dem ska flytta. Hon tycker att vi absolut skulle ses efter med, när dem bor i stan och det tycker jag med. Vi berättade om små händelser som den andra inte visste om som tex vad Alicia gjort med, och sagt om Elise och jag tvärtom.  Runt klockan fyra var det dags för oss att bege oss hemåt och  givetvis ville Elise inte åka hem. Dem hade lekt helt utan problem och haft jätteroligt. Vi sa att nästa gång dem sågs skulle vi försöka vara hemma hos oss. Innan vi gick skulle Alicia säga hejdå så då gick hon fram till Elise och så kramades dem . Så söta va dem, märks verkligen att dem är bra kompisar. Hoppas dem kan leka snart igen, det gör iallafall Elise :). Söndag 17/11 Idag åkte Elise och jag iväg för en liten shoppingrunda. Först var vi på Ikea och handlade lite småsaker vi behövde. Sen tog vi en runda på modehuset vilket resulterade i en tröja till mig, klänning och strumpbyxor både till Elise och Liv. Dessa ska vi ha vid nyår och ev jul, får se.  Elise valde Livs kläder, det tyckte hon om. Hon valde även sina egna kläder. Det märks på henne att hon älskar att gå i affärer och titta på allt som finns. När jag letade efter en snygg tröja stod hon brevid och letade också åt mig och visade det hon tyckte var fint ;).  När vi kom hem blev det lite klädbyte, både på Elise och Liv. Nu var det dags att ta tag i julkortstagningen. Som vanligt hade vi glömt och ladda den vanliga kameran så de fick bli med mobilkamera. Det gick väl okej och som vanligt är det nästan alltid det första kortet som blir bra. Lägger ut bilden senare kanske när dem blivit skickade. Måndag 18/11 Idag var det dags för den roliga prematurträffen igen. Denna gången skulle vi vara hemma hos Liza och Hugo i Nybro. Innan vi åkte dit lämnade vi Elise på dagis då hon skulle gå där idag istället för imon.  Idag kunde vi ses alla förutom en familj. De var tråkigt nog sjuka denna gången med. Idag träffade vi Hugo och hans mamma Liza, Oliver och hans mamma Therese och  Lucas (10 månader) och hans mamma Maria. Det var lika trevligt denna gången som förra och ses.  Det märktes även på Liv att hon tyckte om det. Hon skrattade och hade roligt med sina lekkamrater. Vi bestämde att vi skulle ses hemma hos Therese nästa gång och hoppas att Emma och Vilgot kan komma då.  Annars är det mesta bra med Liv det enda är att hon har börjat dricka mindre vatten när hon äter. Vet inte om det är något hon fått för sig bara eller om det beror på att hon börjar bli förkyld igen. Ska fråga om något tips man kan göra för att hon ska dricka mer på onsdag när vi ska till sjukhuset.  Frågade dem andra på träffen hur det var för dem och en mamma sa att det var likadant med hennes pojk i början och att han nu börjat dricka lite till maten. Få väl kanske öka fruktpuren lite mer igen?! Tisdag 19/11  Idag var vi hemma och var ute en runda på dagen och Elise gungade lite och gick även en liten runda i skogen. Annars så började vi lite smått med julstöket inne, med att byta ut lite gardiner.  Elise tyckte det var roligt och fick välja vilken julgardin hon skulle ha i sitt rum. Började fixa med detta idag för att vi kommer inte hinna det i helgen pga dopet och då slipper man göra precis allt nästa helg.  Onsdag 20/11 Idag har det verkligen varit fullt upp non stopp. Började med att åka till dagis med Elise på morgonen. Hem igen fixa med ett paket som skulle iväg, få i Liv lite mat, äta själv och Chrille med som tagit ledigt idag och sen iväg till sjkhuset. Han har även han varit iväg på ett byggmöte innan.  På sjukhuset var det först kontroll sen besök hos hjärtläkaren och sen vidare på samtal hos Livs läkare Laura. Därefter fick vi även göra ett besök hos allergisköterskan.  Själva kontrollen gick jättebra. Liv hade gått upp 260gr till 6310gr. Längden hade ökat till 64,2 och huvudet fortfarande oförändrat. Hon syresatte sig bra också, även att hon är förkyld.  Berättade även att vi fått ett litet hum om när ingreppet på Liv ska ske. Det var bra för dem att veta sa hon, då det börjar närma sig januari. Detta för att då vet dem när dem kan ge rs spruta osv. Hon tyckte inte vi behövde gå till bvc nästa vecka eftersom allt såg bra ut. Så dem ska jag ringa imon och avboka.  Därefter träffade vi Thomas och kontrollen där gick också bra hade till och med blivit lite bättre igen. Pga de sa han att vi skulle ta bort hennes hjärtmedicin helt nu. Så skönt att bli av med den också. Han ville att vi skulle ses en gång till i december innan operation blir av.   Sen träffade vi Laura efter det. Hon tyckte Liv såg jättefin ut och att hon var duktig rörelsemässigt. Hon var jätteglad över att det gick bra med maten nu.  Frågade om det här med att hon inte vill dricka till maten, hon föreslog att vi skulle testa och köpa någon slags pipmugg hon kan dricka själv ur, då hon använder händerna mycket och bra. Får testa det.  Frågade även om huvudmåttet men det var fortfarande okej då det inte ser konstigt ut i formen och fontanellen fortfarande är öppen för då kan huvudet växa.  Besvären vi har med att Liv börjat bli irriterad på inhalatorn kan bero på att hon blivit stor och rent av bara irriterad på den eller att ev behöver en storlek större. Så efter besöket hos Laura blev det besök hos allergisköterskan.  Hos henne testade vi först den nya masken och sen visade vi hur hon reagerar på den hon har. Då tyckte hon vi skulle testa med den nya hemma då hon såg att hon verkade inte lika besvärad av den. Därefter åkte vi  till apoteket och hämtade ut den nya inhalatorn.  Sen iväg och snabbhandla, hämta Elise och hem och laga lite mat. Efter maten var det dags att åka och träffa prästen i kyrkan. Elise tyckte det var spännande i kyrkan. Prästsnacket gick bra och vi fick lite koll på hur det hela skulle gå till.  Prästen tyckte att Elise skulle få hälla upp Livs dopvatten med hjälp av någon vuxen. Det verkade Elise tycka om att få göra och stolt över då det var det enda hon pratade om på vägen hem. Att lilla syster skulle bada och att hon skulle hälla upp vattnet :). Sen bar det av hem igen. Väl hemma var det inte lugnt för min del än utan då skulle jag fixa klart julkorten och lite julklappar vi ska skicka efter. När det sedan var klart kunde jag äntligen slappna av.  Torsdag 21/11 Idag blev det att gå upp lite tidigare än vanligt då jag skulle till tandläkaren. Besöket gick jättebra och Liv skötte sig i bilstolen. Tyvärr var jag tvungen och komma dit igen då hon trodde det lossnat en bit av en gamml lagning som dem skulle titta närmare på.  Ringde bvc idag också och avbokade tiden hos vår barnsköterska. Vi bestämde att jag skulle ringa när jag ville ses nästa gång. Eftersom vi ska till sjukhuset igen nu snart i december. Annars idag har jag fått stå i lite vanliga dagsgöra och sen var det dags för att hämta Elise igen. Tiden går fort när man har matning och dylikt att stå med. Fredag 22/11 Idag åkte jag iväg och handlade en snabbis med både Elise och Liv. Det gick bra. Liv verkar lite tröttare idag kanske förkylningen som börjar slå rot,  mera. Väl hemma gjorde vi inte så mycket mer än att Elise och jag lekte lite som vanligt.  Vid två-tre tiden efter Liv hade sovit och jag tog upp henne, hade hon blivit jättehes helt plötsligt. Jag tänkte att jag får börja ge henne sin andra inhalator medicin som hjälp.  Matade henne och började med vår mat. Tyckte andningen på henne var okej, bara pipig av att hon var hes. Hon har ju inte fått behålla all mat idag heller säkert pga förkylningen och att hon är täppt i näsan. Hoppas inte det blir värre bara med tanke på dopet och allt. Men i år se vad kvällen har att utvisa. 

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0