Måndag-fredag 5/8-16/8

 
Måndag
 
Idag åkte Liv och jag väg till bvc för kontroll. Liv hade gått upp 60g till 4860 g, vilket var okej. Hon var 56,5 cm lång och huvudet 36,7 cm. Jag har haft problem hela fm med och mata Liv då hon stört sig av sin mage. Detta pga att hon inte bajsat på ett tag igen. Så tur var väl det att Elise inte var hemma för jag hann typ ingenting på hela fm innan vi skulle iväg. Hoppas bara inte viktuppgången är allt som ska ut sen. Bvc sköterskan sa att jag skulle fortsätta med övningarna som innan och hoppas att det lossnar tills imon, annars skulle jag kontakta henne. Fick även mail från rektorn idag om Elise dagis att han ville att jag skulle ringa och prata med han så det ska ja göra imon. 
 
Tisdag
 
Inatt släppte bomben sen, så skönt. Får se till och köpa hem magdroppar sen för det tyckte bvc sköterskan att det kunde vara bra för henne då hennes tarmflora säkert blir rubbad av alla mediciner. Idag har vi hunnit lite mera här hemma. Har dammsugit och torkat golven och Liv har badat. Har även ringt rektorn och han godkände att Elise fick gå längre, till den 1 nov och att vi betalar därefter. Sen fick vi be om längre tid om det behövdes.
 
Onsdag
 
Inatt har Liv inte bajsat igen. Tycker så synd om henne då det inatt märktes att hon verkligen ville det men det gick inte och att det var jobbigt och gjorde ont. Ska in på en extra kontroll idag då läkaren ville det förra veckan för och kolla hur det gått med astma medicinen. Får fråga henne om hennes mage och så vad man kan göra. 
 
Nu har vi varit på sjukhuset och jag berättade läget för sköterskan. Hon tyckte att vi skulle testa och ha i rapsolja i maten (som jag redan hade börjat med lite efter natten). Sen kollade hon vikten och hon hadegått ner i vikt till 4825gr. Kollade även hennes syresättning och den var bra låg på ett medel av 96%. Hon tyckte även att det mäktes på en gång att astma medicinen hade gjort verkan. 
 
Frågade om hur det var med smakporioner och så om det gick bra och ge henne med tanke på att då kanske man kan ge henne katinplommonpure. Hon sa att de gick bra med de och även att ev testa lite gröt om hon verkar intresserad. Det Kanske gör att hon ökar i vikt bättre då hon inte vill äta så mycket. 
 
Hon sa att man även kunde ge ett medel som heter lactulos för magen och se om det hjälper. När vi var där så blev Liv hungrig så sköterskan gick och värmde mat. När hon sedan fick se hur Liv betedde sig när hon åt (att det var jobbigt och att hon hade ont när hon tog i) sa hon att vi ändå kanske skulle testa och ge henne medicinen och göra ett drenage för och se om det är hårt i magen. 
 
Hon skulle gå och prata med en läkare för och bestämma hur vi skulle göra med allt. När hon kom tillbaka berättade hon att läkaren tyckte att hon skulle ta lactulos 2,5 ml dagligen och att vi skulle byta ut fettet (calogenet) i maten mot rapsoljan då det var mycket mer energirikt och även bra för hennes mage. Sen gjorde hon drenaget på Liv och det behövdes verkligen. Stackars pluttan det var jobbigt för henne men hon fick ut allt till slut. 
 
Sköterskan sa även att det kunde bli så här när det är varmt särskilt när hon inte äter riktigt som hon ska och då inte får i sig tillräckligt med vätska, som jag trodde. Får hoppas att allt hjälper nu i fortsättningen och att hon börjar äta lite mera då hon mår bättre, så hon ökar i vikt. Ska testa ev med gröten imon med och se hur det går. 
 
Torsdag-tisdag
 
Liv har varit hård i magen varje dag sen i måndags. Har ökat hennes dos av medicinen men verkade inte och hjälpa förens igår efter jag lirkat ut lite hårdare bajs så kom det lösare + att hon bajsade igen efter några timmar. Så glad jag va när jag hörde att hon bajsade :). Får se hur de går idag. 
 
Ringde sjukhuset igår med för och kolla hur mycket jag kunde öka medicinen med i taget. Hon jag pratade med sa även att de kunde ta någa dagar innan det hade inverkan så jag fick vara beredd på att fortsätta hjälpa henne att få ut det. Jag ökade dosen igår och skulle låta det vara samma idag och sen ev öka imon igen om det va svårt och bajsa fortfarande. 
 
Har lirkat en gång idag än så länge. Idag ska vi till bvc igen med på kontroll, hoppas hon har gåt upp i vikt idag. Idag ska hon även få vaccination. Ha testat och ge henne gröt två ggr under dessa dagar. Första gången gick sådär (tror gröten va för tjock), andra gångn gick de bättre spädde ut den mera och då åt hon hela smakportionen. 
 
Sen har jag inte velat ge henne mer innan magen hennes kommit igång riktigt. Vad har hänt annars? Hade besök utav Emma i lördags förmiddag, fikade och snackade en massa. På eftermiddagen/kvällen åkte vi in till stadsfesten och Elise åkte lite karusell. Var jätte allvarlig när hon åkte, ingen min alls. Vi tror hon tyckte dem var tråkiga då hon åkte roligare karuseller när hon var på ölands djurpark. Hon ville åka en karusell som var för stora barn, som hon var alldeless för liten för. Det var synd att det inte fanns något mellanting. 
 
I söndags kom mormor, morfar och moster Jenny förbi. Elise hade frågat mycket dagen innan och på morgonen efter morfar och då ringde vi och bad dem komma hit. Elise var väl morfarsjuk :). 
 
Tisdag Kvällen
 
Besöket på bvc gick bra. Blev så glad när det visade sig att Liv gått upp 250gr till 5075gr på en vecka kan man säga. Hon var 57 cm lång och huvudet 37 cm. Hon fick vaccinet, en spruta i varje ben och det var inte så populärt men det gick an. 
 
Därefter åkte vi och handlade och då träffade jag på Jessica (en jobbarkompis) och vi hade en jätte trevlig pratstund. Vet inte hur länge vi prtade men det vr ett bra tag.  Det var jättekul att träffa någon från jobbet. Har ju tänkt att jag ska åka dit nu framåt någon dag. Får se hur det gå med Livs mage först. 
 
På tal om mage fick jag hjälpa henne i eftemiddag igen och bajsa men denna gången allt mjukt så peppar peppar nästa gång hon ska bajsa kommer hon föhoppningsvis göra det själv. Tror hon fått lite feber ikväll av sprutorna, ville inte äta nu förut utan var kinkig och svår sövd men hon somnade till sist. Nu får hon sova till hon vaknar om det inte går för många timmar, så får hon äta då. Jaha får se om jag ska åka till stan imon måste in och köp lite presenter då några födelsedagar börjar närma sig.
 
Onsdag-fredag
 
Jaha tog mig in till stan i onsdags och köpte lite presenter. Sköterskan från neo ringde och kollade med mig under dagen att allt var bra och så, då vi bestämt detta ifall vi skulle boka en extra tid för magen och allt. Men vi tyckte det inte behövdes då hon gått upp bra i vikt och att bajset blvit bättre. Hon sa att ja skulle avvakta under dagen och se att hon fick ut bajset själv. Det fick  hon med sen, så himla skönt!
 
På torsdagen åkte vi iväg igen då jag inte hann med allt dagen innan. Idag bajsade hon igen som hon skulle. Att man kan bli så glad när hon gör det själv. Nu till nästa bekymmer sen hon fick vaccinet har hon inte velat äta så mycket som innan, hoppas bara det är något tillfället och att hon börjar äta bättre igen snart. Man är ju så orolig varje dag som går, då hon inte äter bra, att hon inte går upp som hon ska. Men vi får väl se nu på måndag?! 
 
Igår bestämde vi att Elise skulle till faster Carina idag och sov där tills söndag. Hon och Rikard saknar henne och det kan man förstå efter hon var där i ca 2 månader, när vi var i Linköping. Annars är det nog dags för ett bad för pluttan idag, får bli ikväll kanske. 

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0